Ajatu seadus 5: Lükka ligimest ja õpeta alumist (siseringi)
Seaduse tuum:
Inimene peab teadma, millal ja kuidas jagada oma teadmisi või anda teed. Tark inimene võib olla sinu kõrval loodusliku funktsiooni täitja, kelle ülesanne ei kattu sinu omaga. Sellisel juhul ei pruugi sinu info talle sobida ega teda edasi aidata. Samas, kui inimene on sinu looduslikus funktsioonis osaleja, tuleks teda juhendada ja aidata ühiste ülesannete täitmisel. Seega on oluline tunnetada, millal toetada ja millal taanduda. Seda võiks kirjeldada kui sisemise ja välimise ringi olemasolu meie elus.
Jutustus: Mäetee kaevajad
Kord pidid kaks meest – Juhan ja Kaarel – rajama mäkke tee. Juhan oli osav kaevaja, kes teadis, kuidas eemaldada kivimeid ja tasandada maapinda. Kaarel aga oli maamõõtja, kes suutis mõõta täpse trajektoori, et tee oleks ohutu ja otstarbekas. Nad alustasid koos tööd, kuid varsti tekkisid probleemid.
Juhani kaevamisoskus ja Kaareli trajektoor:
Juhan kaevas innukalt ja kiiresti, kuid tihti sattus vastu kivimassi, mida ei olnud vaja eemaldada. Ta arvas, et teeb head tööd, aga Kaarel nägi, et see aeglustab nende edenemist. Kaarel püüdis Juhanile seletada, et oluline pole mitte kiirus, vaid trajektoori täpsus, kuid Juhan ei tahtnud teda kuulata.
Kaarel mõistis lõpuks, et Juhan ei vaja tema juhiseid, sest Juhani anne on hoopis kaevamises, mitte strateegias. Ta astus kõrvale ja keskendus omaenda ülesandele – trajektoori planeerimisele. Ta lubas Juhanil töötada omal viisil ja suunas teda ainult siis, kui nägi, et kaevamine läheb täiesti vales suunas.
Õppetund siseringile:
Samal ajal tuli appi noor abimees Peeter, kes ei teadnud, kuidas kaevata. Juhan võttis teda enda juurde ja õpetas talle kõike, mida teadis kivide ja maa kohta. Peeter õppis kiiresti ja hakkas peagi Juhanit aitama, tehes nende töö veelgi kiiremaks.
Tasakaalu leidmine:
Kui Juhan ja Kaarel lõpetasid oma töö, oli tee valmis. Mõlemad mõistsid, et nende tugevused olid erinevad, kuid täiendavad. Kaarel ei surunud Juhanile peale oma teadmisi, vaid lasi tal tegutseda vastavalt oma loomulikule andele. Juhan omakorda suunas Peetrit, kes vajas õpetust ja juhendamist.
Seaduse moraal:
Igaühel on oma looduslik funktsioon ja ülesanne. Tarkust ei saa alati jagada isegi siis, kui see tundub kasulik. Kui inimene on sinu kõrval samaväärne täitja, anna talle ruumi ja usalda tema annet. Kui aga keegi on alles oma tee alguses, siis on sinu kohus olla juhendaja, aidates tal avastada ja arendada oma võimeid.
Praktiline õppetund:
• Erinevad ülesanded vajavad erinevaid lähenemisi: Tunne ära, kas sinu kõrval on keegi, kes täidab teist funktsiooni või kes vajab sinu juhendamist.
• Lase targal olla tark: Ära püüa suruda oma teadmisi sellele, kes võib juba oma teed järgida.
• Õpeta ja toeta: Kui keegi otsib juhatust, anna seda heldelt ja kannatlikult.
• Tasakaal on võtmetähtsusega: Mõista, millal astuda kõrvale ja millal astuda ette.
Loodusseadus tühistab segaduse siis, kui inimesed leiavad oma loomulikud rollid ja suhtuvad üksteisesse austusega.