Sokrates on öelnud: “Tarkus algab uudishimust.”
Kord otsustas noormees rännata silmapiirini. Ta läks ja läks, aga silmapiir üha kaugenes. Ta astus sammu ja silmapiir eemaldus sammu. Ta hakkas jooksma ja silmapiir ruttas kaugemale. Mees traavis hobusega, kihutas autoga, lendas lennukiga, silmapiir aga jäi endiselt sama kaugele kui teekonna alguses. „Silmapiiris peab olema varjul mingi saladus, mida loodus pole veel kellelegi avaldanud,” arvas mees.
Oma teekonnal kohtas mees palju tarku inimesi. Ta kuulis paljutki, hakkas mõndagi mõistma, avastas mitmeid saladusi. Silmapiir aga ei lähenenud juuksekarva võrragi. „Asjata kulutatud aeg ja jõud,” ütlesid mehele targemad inimesed. „Silmapiiri pole suutnud alistada ka võimsaimad võlurid.”
Rändur ei andnud alla.
Möödusid aastad. Lõpuks oli ta maakerale tiiru peale teinud ja jõudnud tagasi sinna, kust ta oli teekonda alustanud. Ta jäi seisma künkale, kus oli lapsepõlves sageli mänginud ja kust ta esimest korda oli silmapiiri näinud. Ja äkki ta mõistis. Silmapiir on kõikjal! Ta on igal sammul. Ja samas tajus ta silmapiiri ärevat, kaugusesse meelitavat kutset. Mees sulges silmad, sirutas käe ette ja tundis peopesale langevat tuules värelevat sulgkerget ämblikuvõrku. Nüüd teadis ta: kõik kaunis, ebatavaline, muinasjutuline oli kogu aeg olnud siinsamas, tema käeulatuses.
„Aga kuidas oleksin ma seda suutnud mõista, kui oleksin kogu aeg paigal istunud?” ütles ta endale.
Intellektuaalset keha saab arendada teadlikult õppimisega ja silmaringi laiendamisega. Silm peab reisima. Siia alla ei kuulu mitte raamatu tarkus, vaid praktiline kehaline tarkus. Mida rohkemate elukomponentidega me tegeleme seda laiemaks muutub meie silmaring. Nendeks elukomponentideks on väline keskkond ehk loodus, kodu, riik, planeet ja universum. Samuti erinevad kultuurid nagu looduslik, traditsionaalne, ratsionaalne, terviklik ja vaikuslik. Seega on kasulik liikuda ringi võimalikult paljudes kultuurides ja öko- ning sotsiaalsüsteemides. Sealt ka see miks reisimine on väga hariv, arendav ja tervislik. Kui liikuda ainult töökoha ja perekonna vahet, siis see katab väga väikse osa välisest ja sisemisest keskkonnast.
Samuti kuulub õppimise juurde ka oma enda keha ja meelega tegelemine. Esimest me uurime just praegu ning teist uurime peale seda (sisaldab meelelist kogemust, arusaamist või vaimset tarkust enda füüsilisest, emotsionaalsest, mentaalsest, intellektuaalsest ja tühjuslikust meelest).
Tundmatu autor